Page contents

درخشش بی‌سابقه و عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه | گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر یونسی

در میانه جنگ ۱۲ روزه دفاع مقدس با رژیم صهیونیستی، زیرساخت های ارتباطی و بانکی کشور با شدیدترین فشارهای سایبری و مالی روبه رو شد. با این حال، عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه چنان درخشان بود که حتی منتقدان سرسخت نظام بانکی نیز به تحسین آن پرداختند. برای واکاوی این موفقیت، دکتر یونسی، بازرس ویژه رئیس کل بانک مرکزی، در گفت وگوی اختصاصی با آقای سیروس تیموری مدیرعامل پایگاه خبری حامیان نور و قرآن، جزئیات مدیریتی و فنی این دستاورد را تشریح کرد.

تاریخ انتشار: ۱۴۰۴/۰۳/۲۹

عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه
دکتر یونسی

چرا عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه برجسته شد؟

به گفته دکتر یونسی، سه مؤلفه «تاب آوری سامانه های دیجیتال»، «چابکی امور شعب تهران» و «رهبری میدانی مدیران ارشد» باعث شد بانک ملی ایران در شرایطی که دو بانک بزرگ خصوصی و دولتی یعنی پاسارگاد و سپه با قطعی سامانه و صف های طولانی روبه رو بودند، سرویس دهی یکپارچه خود را ادامه دهد.

اقدامات کلیدی امور شعب بانک ملی استان تهران

۱. راه اندازی لایه پشتیبان بلادرنگ

امور شعب تهران در نخستین ساعت های حملات سایبری، با فعال سازی دیتاسنتر پشتیبان «تابان»، تمامی تراکنش ها را روی مسیر امن داخلی منتقل کرد. این اقدام، ضریب دسترسی به سامانه بام و اپلیکیشن شصت را به بیش از ۹۷٪ رساند و اجازه نداد اختلال فراگیر به وجود آید.

۲. مدیریت نقدینگی و ATMها

در حالی که شبکه ATM برخی بانک ها تنها ۴۰٪ فعال بود، شاخص پایداری ۹۳٪ برای دستگاه های خودپرداز بانک ملی ثبت شد. دکتر یونسی این موفقیت را مرهون «پروتکل سوئیچ اضطراری» و «توزیع هوشمند وجوه» دانست که دکتر خادمی، مدیر امور شعب تهران، شخصاً بر اجرای آن نظارت داشت.

۳. خدمات ویژه به پشتیبانی از کسب وکارها

با هماهنگی اتاق اصناف و بانک مرکزی، بانک ملی با باز کردن باجه های عصرگاهی در ۵ شعبه منتخب تهران، امکان تسویه روزانه تراکنش های بزرگ را فراهم کرد. این اقدام از هدررفت سرمایه در گردش صدها واحد تولیدی جلوگیری کرد.

نقش مدیریت ارشد: از نجارزاده تا خادمی

دکتر یونسی در بخش قدردانی تأکید کرد:
«از زحمات برادر گرامی ام جناب دکتر نجارزاده، مدیرعامل محترم بانک ملی ایران، و دکتر خادمی، مدیر امور شعب استان تهران، همچنین کلیه مدیران شعب تهران و استان ها صمیمانه تشکر می کنم. کارنامه بانک ملی در این رخداد، مصداق کامل جهاد خدمت بود.»

مقایسه عملکرد بانک ملی با بانک های پاسارگاد و سپه

شاخص کلیدی بانک ملی ایران بانک پاسارگاد بانک سپه
پایداری سامانه موبایل/اینترنت بانک ۹۷٪ ۶۱٪ ۷۴٪
نسبت ATM فعال به کل ۹۳٪ ۴۵٪ ۶۲٪
میانگین زمان بازیابی قطعی ها ۱۵ دقیقه ۹۰ دقیقه ۵۵ دقیقه

چالش ها و درس های آموخته شده

دکتر یونسی تصریح کرد که توزیع جغرافیایی مرکز داده، آموزش نیروهای تخصصی و آزمایش دوره ای سناریوهای بحران، سه درس کلیدی جنگ ۱۲ روزه بود. او تأکید کرد بانک های کشور باید «مدل تاب آوری بانک ملی» را به عنوان دستورالعمل الزامی در نظر بگیرند.

چشم انداز آینده: تقویت «عملکرد بانک ملی ایران در شرایط بحرانی»

بازرس ویژه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بر اساس نتایج این بحران، بسته جدیدی برای «بیمه تاب آوری بانکی» تدوین خواهد شد تا شبکه بانکی کشور در زمان جنگ سایبری، حداقل سطح خدمات پایدار را تضمین کند. وی افزود: «عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه، شناسنامه جدیدی برای اعتماد عمومی است و باید در قالب استانداردهای ملی تثبیت شود.»

پرسش های متداول

۱. چرا عملکرد بانک ملی ایران در جنگ ۱۲ روزه تحسین شد؟
به دلیل پایداری سامانه ها، فعال نگه داشتن ۹۳٪ ATMها و ارائه خدمات غیرحضوری بدون اختلال عمده.
۲. مهم ترین اقدام امور شعب تهران چه بود؟
راه اندازی فوری دیتاسنتر پشتیبان و مدیریت هوشمند نقدینگی.
۳. تفاوت بانک ملی با پاسارگاد و سپه در بحران چه بود؟
شاخص های پایداری سامانه و سرعت بازیابی در بانک ملی به مراتب بالاتر بود.
۴. چه افرادی در موفقیت بانک ملی نقش ویژه داشتند؟
دکتر نجارزاده (مدیرعامل)، دکتر خادمی (مدیر امور شعب تهران)، مدیران استانی و تیم های فناوری اطلاعات.
۵. بانک مرکزی چه برنامه ای برای آینده دارد؟
تدوین بسته «بیمه تاب آوری بانکی» براساس الگوی موفق بانک ملی.

انتشار دادن

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *